Thursday, September 17, 2009

Selamat Tinggal RAMADHAN, Selamat Datang SYAWAL

Assalamualaikum..

Di pagi 28 Ramadhan 1430H ini, aku termenung sejenak, memikirkan amalan2 yg ku rasa serba kekurangan, sebak hati ini mengenangkan masa yg ku sia2kan di bulan Ramadhan yg hanya tinggal b'sisa ini.. Namun jauh di sudut hati ini, memohon agar segala ibadatku diterima Ilahi, supaya aku tidak menyesal dikemudian hari, risau degup nafasku diambilNYA sebelum bertemu kembali Ramadhan akan datang..

Ya Allah, Ya Tuhan kami, temukanlah kami dengan Ramadhan yang akan datang. Berilah kami rezeki umur sehingga dapat kami temui lagi Ramadhan akan datang. Janganlah Engkau biarkan kami lalai dengan dunia di bulan2 lain.. Kami lemah Ya Allah, kami dhaif Ya Rabbi.. bantulah kami untuk mengekang diri kami dari nafsu&syaitan yang akan membawa kami kepada kemurkaanMu.. Terimalah segala amalan kami di Ramadhan ini, sesungguhnya kami telah melakukannya atas segala kesungguhan yg kami ada.. Jauhkanlah kami dari segala sifat munafiq dalam segala urusan kami.. Ya Rahman, tenangkan hati kami dari segala urusan dunia yang menyesakkan diri kami.. Pandulah diri kami kepadaMu.. Pemudahkanlah segala urusan kami.. Amin Ya Rabbal A'lamin..

Tanpa kita sedari, bulan Ramadhan akan pergi dari kita..bulan Syawal akan datang kepada kita selepas itu.. Syaitan2 akan terlepas dari ikatan & belenggu kembali datang untuk mengganggu hamba2Nya melakukan ibadat & mengajak kita kepada kemungkaran.. Bersediakah kita untuk menempuh kembali kehidupan setelah sebulan ditarbiyyah dengan berpuasa,bertarawikh, bertadarus, qiamullail& segala amalan yg dilakukan di bulan Ramadhan. Istiqomahkah kita dengan amalan2 tersebut di bulan2 lain? Atau sekadar sebulan kita melakukan amalan sebaik demikian? Sedarlah diriku & semua umat Islam, kerana Allah menjadikan Ramadhan supaya kita melakukan amalan sebaik berada di bulan Ramadhan supaya dipraktikkan di bulan2 yang lain.. Diharapkan, Syawal ini kita tidak mensia2kan segala tarbiyyah di bulan Ramadhan dengan menjauhkan diri dari segala kemungkaran, tidak membazir, tidak berlebih-lebihan dalam menyambut Idul Fitri, tidak melakukan kembali segala amalan buruk &meninggalkan sifat2 mazmumah yang telah kita tinggalkan semasa di bulan Ramadhan.

Salam Idul Ftri 1430H buat semua umat Islam. Semoga segala amalan kita diterima&diberikan kekuatan untuk meneruskannya di bulan2 lain.. Amin..

1 comment:

Ulama' Islam

Ulama' Islam